Kundförluster är bristande betalningsförmåga hos kunder
Kundförluster uppstår på grund av bristande betalningsförmåga hos de kunder som har fått kundfaktura från företaget. Kundförluster kan delas upp i befarade kundförluster och konstaterade kundförluster.
När en en kundfaktura inte har betalats vidtar en redovisningsenhet de åtgärder som krävs för att få in betalningen. De innebär att skicka påminnelser, inkassokrav, hot om utmätning och även att försätta den betalningsskyldiga kunden i konkurs.
Befarade kundförluster och konstaterade kundförluster
Befarad kundförlust uppstår när en kundfaktura inte har blivit betald vid förfallodatum eller dragit ut på tiden med ett visst antal dagar.
För att konstatera en kundförlust så krävs det att det finns starka skäl till att tro att fakturan inte kommer att bli betald. De krav som finns för att det ska räknas som en konstaterad kundförlust är att kunden ska ha gått i konkurs, fått ackord eller varit utsatt för en utmätning.
Kundförluster och moms
Befarade kundförluster ger ingen rätt av återtag av utgående moms som har uppstått vid försäljning. Konstaterade kundförluster ger dock rätt till återtag. Vid återtag av moms som följd av konstaterade kundförluster kommer momsdeklarationen inte att stämma. Därför måste en förklaring skickas in till Skatteverket för att de ska veta att en konstaterad kundförlust har uppstått.
Bokföring av kundförluster
En befarad kundförlust redovisas som en nedskrivning av kundfordringar samt en kostnad för befordrade kundförluster. Beloppen redovisas exklusive moms.
En konstaterad kundförlust redovisas som en minskning av kundfordringar och bokas mot en minskning av den utgående momsen samt en kostnad för konstaterade kundförluster.