Certifierad VD-utbildning 20 dagar

Vi lär dig hantverket att vara VD! Det är många utmaningar en VD står inför. Lär dig hur man hanterar dessa.

På Certifierad VD-utbildning går vi igenom arbetsmiljö och arbetsrätt. Ekonomi vid tre tillfällen, marknadsföring vid två tillfällen. Ledarskap och kommunikation. Du får lära dig hur en affärsmodell fungerar och göra en för ditt eget företag. Detta leder till att du kan utveckla en strategi för tillväxten i ditt företag. Du får göra en affärsplan.

Vidare går vi igenom målstyrning, strategisk försäljning och affärsjuridik. En utförligare förklaring av innehållet hittar du längre ner på sidan, här.

Du kan genomföra utbildningen under ett år eller dela upp över flera år.

Intresserad av att gå utbildningen? Klicka på Boka-knappen för att anmäla ditt intresse så hör vi av oss så snart som möjligt.

Om du klickar på “Visa” får du fram datum för utbildningen.

Certifierad VD

2025-01

StartPlatsSchemaPlatser kvarPriser från
28 jan 2025StockholmVisa
Certifierad VD - 28 jan 2025Stäng
28 januari 2025
tisdag 28 januari 2025 09:00-16:00 Dag 001 - Aktiebolaget
29 januari 2025
onsdag 29 januari 2025 09:00-16:00 Dag 002 – Arbetsmiljö/arbetsrätt
30 januari 2025
torsdag 30 januari 2025 09:00-16:00 Dag 003 - Ekonomi 1
11 mars 2025
tisdag 11 mars 2025 09:00-16:00 Dag 004 – Ledarskap, kommunikation och IDI
12 mars 2025
onsdag 12 mars 2025 09:00-16:00 Dag 005 – Företagets affärsmodell och affärsplan
01 april 2025
tisdag 01 april 2025 09:00-16:00 Dag 006 – Företagets affärsplan och rollkritiska arbetsbeskrivningar
02 april 2025
onsdag 02 april 2025 09:00-16:00 Dag 007 – Hållbar marknadsföring
13 maj 2025
tisdag 13 maj 2025 09:00-16:00 Dag 008 – Målstyrning
14 maj 2025
onsdag 14 maj 2025 09:00-16:00 Dag 009 – Ekonomi 2
15 maj 2025
torsdag 15 maj 2025 09:00-16:00 Dag 010 – Skapa succé i bolaget del 1
16 september 2025
tisdag 16 september 2025 09:00-16:00 Dag 011 – Ekonomi 3
17 september 2025
onsdag 17 september 2025 09:00-16:00 Dag 012 – Affärsjuridik
18 september 2025
torsdag 18 september 2025 09:00-16:00 Dag 013 – Projektplanering
14 oktober 2025
tisdag 14 oktober 2025 09:00-16:00 Dag 014 – Ledarskap skapa succé i företaget del 2
15 oktober 2025
onsdag 15 oktober 2025 09:00-16:00 Dag 015 – Affärsmodellens hållbarhet
11 november 2025
tisdag 11 november 2025 09:00-16:00 Dag 016 – Affärsmodellens skalbarhet för optimerad tillväxt
12 november 2025
onsdag 12 november 2025 09:00-16:00 Dag 017 – Strategisk försäljning
02 december 2025
tisdag 02 december 2025 09:00-16:00 Dag 018 – Utveckla och skala upp er marknadsföring
03 december 2025
onsdag 03 december 2025 09:00-16:00 Dag 019 – Affärsmodellens skalbarhet för accelererad tillväxt
04 december 2025
torsdag 04 december 2025 09:00-16:00 Dag 020 – Utveckla strategier för lönsam tillväxt
Platser kvar 0 SEK exkl. moms Boka

2025-09

StartPlatsSchemaPlatser kvarPriser från
09 sep 2025StockholmVisa
Certifierad VD - 09 sep 2025Stäng
09 september 2025
tisdag 09 september 2025 09:00-16:00 Dag 001 - Aktiebolaget
10 september 2025
onsdag 10 september 2025 09:00-16:00 Dag 002 - Arbetsmiljö och arbetsrätt
11 september 2025
torsdag 11 september 2025 09:00-16:00 Dag 003 - Ekonomi 1
07 oktober 2025
tisdag 07 oktober 2025 09:00-16:00 Dag 004 – Ledarskap och kommunikation
08 oktober 2025
onsdag 08 oktober 2025 09:00-16:00 Dag 005 – Företagets affärsmodell och affärsplan
04 november 2025
tisdag 04 november 2025 09:00-16:00 Dag 006 – Företagets affärsplan och rollkritiska arbetsbeskrivningar
05 november 2025
onsdag 05 november 2025 09:00-16:00 Dag 007 – Hållbar marknadsföring
25 november 2025
tisdag 25 november 2025 09:00-16:00 Dag 008 – Målstyrning
26 november 2025
onsdag 26 november 2025 09:00-16:00 Dag 009 – Ekonomi 2
27 november 2025
torsdag 27 november 2025 09:00-16:00 Dag 010 – Ledarskap skapa succé i företaget del 1
27 januari 2026
tisdag 27 januari 2026 09:00-16:00 Dag 011 – Ekonomi 3
28 januari 2026
onsdag 28 januari 2026 09:00-16:00 Dag 012 – Affärsjuridik
29 januari 2026
torsdag 29 januari 2026 09:00-16:00 Dag 013 – LinkedIn
17 mars 2026
tisdag 17 mars 2026 09:00-16:00 Dag 014 – Ledarskap skapa succé i företaget del 2
18 mars 2026
onsdag 18 mars 2026 09:00-16:00 Dag 015 – Affärsmodellens hållbarhet
21 april 2026
tisdag 21 april 2026 09:00-16:00 Dag 016 – Affärsmodellens skalbarhet för optimerad tillväxt
22 april 2026
onsdag 22 april 2026 09:00-16:00 Dag 017 – Strategisk försäljning
26 maj 2026
tisdag 26 maj 2026 09:00-16:00 Dag 018 – Utveckla och skala upp er marknadsföring
27 maj 2026
onsdag 27 maj 2026 09:00-16:00 Dag 019 – Affärsmodellens skalbarhet för accelererad tillväxt
28 maj 2026
torsdag 28 maj 2026 09:00-16:00 Dag 020 – Utveckla strategier för lönsam tillväxt
Platser kvar 0 SEK exkl. moms Boka

2026-01

StartPlatsSchemaPlatser kvarPriser från
20 jan 2026StockholmVisa
Certifierad VD - 20 jan 2026Stäng
20 januari 2026
tisdag 20 januari 2026 09:00-16:00 Dag 001 - Aktiebolaget
21 januari 2026
onsdag 21 januari 2026 09:00-16:00 Dag 002 - Arbetsmiljö och arbetsrätt
22 januari 2026
torsdag 22 januari 2026 09:00-16:00 Dag 003 - Ekonomi 1
10 mars 2026
tisdag 10 mars 2026 09:00-16:00 Dag 004 – Ledarskap och kommunikation
11 mars 2026
onsdag 11 mars 2026 09:00-16:00 Dag 005 – Företagets affärsmodell och affärsplan
14 april 2026
tisdag 14 april 2026 09:00-16:00 Dag 006 – Företagets affärsplan och rollkritiska arbetsbeskrivningar
15 april 2026
onsdag 15 april 2026 09:00-16:00 Dag 007 – Hållbar marknadsföring
19 maj 2026
tisdag 19 maj 2026 09:00-16:00 Dag 008 – Målstyrning
20 maj 2026
onsdag 20 maj 2026 09:00-16:00 Dag 009 – Ekonomi 2
21 maj 2026
torsdag 21 maj 2026 09:00-16:00 Dag 010 – Ledarskap skapa succé i företaget del 1
15 september 2026
tisdag 15 september 2026 09:00-16:00 Dag 011 – Ekonomi 3
16 september 2026
onsdag 16 september 2026 09:00-16:00 Dag 012 – Affärsjuridik
17 september 2026
torsdag 17 september 2026 09:00-16:00 Dag 013 – LinkedIn
20 oktober 2026
tisdag 20 oktober 2026 09:00-16:00 Dag 014 – Ledarskap skapa succé i företaget del 2
21 oktober 2026
onsdag 21 oktober 2026 09:00-16:00 Dag 015 – Affärsmodellens hållbarhet
10 november 2026
tisdag 10 november 2026 09:00-16:00 Dag 016 – Affärsmodellens skalbarhet för optimerad tillväxt
11 november 2026
onsdag 11 november 2026 09:00-16:00 Dag 017 – Strategisk försäljning
01 december 2026
tisdag 01 december 2026 09:00-16:00 Dag 018 – Utveckla och skala upp er marknadsföring
02 december 2026
onsdag 02 december 2026 09:00-16:00 Dag 019 – Affärsmodellens skalbarhet för accelererad tillväxt
03 december 2026
torsdag 03 december 2026 09:00-16:00 Dag 020 – Utveckla strategier för lönsam tillväxt
Platser kvar 0 SEK exkl. moms Boka

Vanliga frågor


220 900:- exkl. moms. Vi fakturerar 30% när du anmäler dig. 20% innan du börjar dina första 10 dagar. Resterande belopp, 50%, faktureras innan du går dina 10 sista dagar. Eller så berättar du för oss hur du vill ha det, så löser vi det!

Den kan du boka här. Eller så hör du av dig till gustaf@executivepeople.se. Då kan du passa på att ställa frågor också.

Våra utbildningslokaler ligger i World Trade Center, Klarabergsviadukten 70 i Stockholm. Kan du inte närvara på plats går det bra att vara med via Zoom.

Alla presentationer från utbildningsdagarna. Lunch och fika. Ibland en AW också:)

Du som är på väg att bli VD eller är verksam som VD.

Tio dagar på vår och höst. Blocken är 3+2+2+3. Andra terminen har samma upplägg.

Det är lugnt, inga problem! Vi ser till att du tar igen den dagen vid senare tillfälle. Eller om du har svårt att komma till Stockholm, så kan du delta via Zoom.

Varje dag 09:00–ca 16:00. En kortare paus på förmiddagen och en på eftermiddagen. Lunch 12.30–13.30.

Harrison Vrbanjac, VD Exclusive Cars

Väldigt omfattande och relevant utbildning. Mycket kunniga och erfarna föreläsare som kunde relatera till deltagarnas olika verksamheter. Väldigt givande att utbyta kunskap och erfarenheter med andra deltagare. Känner verkligen att jag fått med mig nya kunskaper och verktyg för att utveckla vår verksamhet. Mina varmaste rekommendationer.

Harrison Vrbanjac, VD Exclusive Cars

 

Jesper Wirén, VD Enjay ABJag var väldigt nöjd med upplägget i att få en översiktsbild inom alla områden men också med möjligheten att fördjupa mig inom de områden som kändes lite mer spännande. Jag har för första gången fått verktyg och förståelse för hur man på ett praktiskt och fungerande sätt arbetar, dagligen, med affärsplanen och affärsmodellen – något som annars ofta bara ligger och samlar damm i en bokhylla.

Proffsiga och härliga föreläsare tillsammans med ett strukturerat upplägg från Executive People gör att mitt betyg blir Toppklass!

Jesper Wirén, VD Enjay

Fler referenser

Innehåll


Här går vi igenom de grunder som behövs för att få full förståelse för dels hur ett företag är uppbyggt, men också vilka lagar som styr. Vem bestämmer i företaget och vem är det som väljer inriktning och hur visioner och mål ska läggas upp. Vad har ägarna för uppgift och hur ska en bra styrelse arbeta, samt vad ska vd göra i det dagliga arbetet, och vilket personligt och kollektivt ansvar du har styrelsen och du som vd. Vad säger Aktiebolagslagen (ABL) och vi reder ut de 4 olika bolagsorganen som finns i lagstiftningen. Avsnittet är en grundläggande styrelseutbildning.

Inom ramen för att driva företag är det viktigt att förstå lagramar och arbetsrätt. Lagar såsom tex. Arbetsmiljölagen är entydig. Ansvaret för arbetsmiljön är arbetsgivarens. Det betyder att arbetsgivaren ska verka för en god arbetsmiljö genom att förebygga risker i arbetet för att förhindra olycksfall och ohälsa samt inom ramen för anställningar följa både LAS, MBL och Avtalslagen. Eftersom arbetsgivaren är en juridisk person tillkommer ansvaret i praktiken den högsta ledningen inom företaget, vilket i första hand riktar sig till vd i företaget. Ansvaret för arbetsmiljön som sådant kan inte delegeras, bara ansvaret att utföra uppgifter kan. Vi reder ut vad som gäller och tittar på lagstiftningen inom arbetsrätt och arbetsmiljö med fokus på ditt ansvar som VD.

VD ska vidta de åtgärder som behövs för att bolagets bokföring sköts enligt lag och att förvaltningen av bolagets pengar sköts på ett betryggande sätt. Du behöver ha kunskaper i redovisning och företagsekonomi samt vilka rättsregler som gäller inom området. Vi går igenom redovisningens grunder, utifrån både ett ekonomiskt och juridiskt perspektiv. Du lär dig att läsa resultaträkning och balansräkning samt hur du räknar ut de viktigaste nyckeltalen; likviditet, soliditet och räntabilitet.

IDI mäter en persons beteende – som det uppfattas av andra. Datan samlas in från minst sex personer som testpersonen själv väljer. Du kommer att göra en fullständig IDI som redovisas dag 4. Läs mer på www.idi.se

Ledarskapet i organisationen är central för medarbetarnas trivsel, prestationer och utveckling på individuell-, team- och organisatorisk nivå. Som VD har du en viktig roll för att främja företagets värderingar och kultur i hela organisationen. En stor del av kulturbyggandet handlar om beteenden och mellanmänsklig kommunikation. För att utveckla din medvetenhet kring ditt egna beteende och din kommunikationsprofil i rollen arbetar du här med IDI-instrumentet. Ditt IDI-resultat återkopplas av en licensierad handledare. Läs mer om IDI på www.idi.se. Den här dagen innehåller många praktiska moment och ger dig värdefulla insikter som ledare.

VD förväntas kunna ta strategiska och operativa beslut som utvecklar företaget och organisationen. Affärsplanen hjälper dig att synliggöra detta på ett begripligt sätt för relevanta målgrupper både internt och externt. Under dagen arbetar du med utvalda delar i affärsplanen som består av; företagsbeskrivning, omvärldsanalys, kund & marknad, ekonomi, målarbete och handlingsplan.

Du som fortsätter till dag 10 i programmet får ta del av första delen i verktyget för affärsmodellering som är ett beslutsstöd för att utveckla hållbara och skalbara strategier för lönsam tillväxt. Efter dag 5, i digitalt möte, får du veta mer om verktyget och förarbetet. Under programmet Certifierad VD-utbildning (20 dagar) får du arbeta i hela verktyget.

Som VD i företaget förväntas du ta fram och utveckla företagets affärsplan. I ett förarbete har du synliggjort företagets affärsmodell och företagets flödesprocess. Under dagen arbetar vi med att stärka flödesprocessens hållbarhet vilken utgör grunden till lönsam tillväxt. Under dagen arbetar du fram rollbeskrivningar i ditt företag. Dagens innehåll utgör grunden för dag 15. Du arbetar vidare med att utveckla det egna företagets affärsplan som ett hemprojekt.

Du som VD förväntas nödvändigtvis inte vara marknadsföringsexpert, men genom att visa intresse och förståelse för marknadsföringen agerar du som dess ambassadör och sätter fokus på det i din organisation. Du möter ett praktiskt ramverk och de strategiska komponenterna som är nödvändiga för effektiv och hållbar marknadsföring. För att omsätta teori till praktik kommer du att arbeta igenom ert värdeerbjudande. Du arbetar vidare med att utveckla det egna företagets affärsplan som ett hemprojekt baserat på vad du lär dig under dagen.

9 av 10 företag misslyckas med att genomföra sin strategi. Skapa rätt förutsättningar för dina medarbetare genom ett etablerat målstyrningsarbete så når ni snabbare er fulla potential. Den här dagen innehåller grundläggande förståelse för vad målstyrning är och vad ett implementerat målstyrningsarbete genererar. Teori varvas med praktiskt arbete och du får konkreta tips och verktyg som hjälper dig att lyckas med målstyrning på ditt företag.

Under dagen arbetar du med de nyckeltal som är viktiga att följa upp och jämför ditt företagets nyckeltal med branschen. Vi förklarar sambanden mellan olika nyckeltal och hur det hjälper dig att prioritera rätt för att förbättra affärsmodellens hållbarhet.

Du arbetar med företagets egna siffror, budgeterade och faktiska, samt tar fram företagets kassaflöde, resultat och relevanta nyckeltal. Du lär dig vilka bokslutsdispositioner som finns och hur dessa påverkar företagets resultat. Du arbetar vidare med att utveckla det egna företagets affärsplan som ett hemprojekt.

Vad gör vi i organisationen rätt och vad kan vi förbättra? Hur kan det ligga på VD:s ansvar att skapa resultat i verksamheten? Hur ska jag som VD kunna tänka annorlunda och hur kan jag få med mig ledningsgrupp och anställda på vår resa framåt? Nyttiga tankar, idéer och verktyg i detta pass.

Den här dagen arbetar du med sambanden mellan prissättning, försäljningsvolymer, täckningsbidrag och lönsamhet. Under dagen arbetar du med ditt företags egna mix av produkter och tjänster. Vi bekantar oss med begreppet ”Pareto” i ett prioriteringsperpektiv. Vi återvänder till företagets kassaflöde och kopplar det till kapitalbindning och företagets investeringskalkyler för att du ska kunna bedöma och fatta mer ekonomiskt hållbara beslut. Dagens innehåll utgör grunden för dag 15.

Avtalsrätten utgör en central del i affärsmodellens hållbarhet. Du lär dig avtalsprocessens tre stadier. Första stadiet handlar om behöriga parter, det andra om avtalsbindningar och det tredje stadiet tar upp avtalets fullgörande såsom materiella regler kopplat till företagets produkter- och tjänsteerbjudande, fordringsrätt och tvistelösningar såsom skiljedomsklausuler i affärsavtal. Du lär dig för- och nackdelar med olika tvistelösningsklausuler. Dagens innehåll utgör grunden för dag 15.

Träna på att göra inlägg, kommentera andras inlägg, nätverka. Det är det korta svaret. Men det finns mycket mer att tänka på. Hur gör man för att få till affärer på LinkedIn? Det finns stora värden i att få fler aktiva på LinkedIn. På individnivå – det är där det händer.

Idag måste alla företag jobba konstant med sin utveckling. Det handlar om att vinna eller försvinna. I utbildningen varvas forskning, tankar och tips med övningar, exempel och intervjuer. Steg för steg går vi igenom vad chefer och medarbetare måste göra för att skapa världens bästa företag. Det gäller att utmana det som sitter i väggarna och våga tänka nytt, kring ledarskapet och medarbetarskapet, kring organisation och arbetssätt. Det handlar om att skapa ett företag där människor verkligen vill jobba, där visionen och målen är tydliga och där alla drivs av lust att åstadkomma något, tillsammans.

Utifrån affärsmodellens tre delar; företaget, erbjudandet och marknaden identifieras och analyseras risker för att säkerställa affärsmodellens hållbarhet. Analysen baseras på olika perspektiv; de juridiska-, ekonomiska- och organisatoriska. Här knyter du ihop innehållet från dag 6, dag 11 och dag 12. Hållbarhetsanalysen har fokus på affärsmodellens risker och utmynnar i en handlingsplan för ökad hållbarhet.

Företagets interna tillväxtpotential begränsas av affärsmodellens förmåga att hantera ökade volymer i flödesprocessen. Företagets tillväxtmål uttrycks i volymmått för att bedöma affärsmodellens skalbarhet. Under dagen arbetar du med affärsmodellens skalbarhet för optimerad tillväxt. Affärsmodellens skalbarhet för optimerad tillväxt prövas med volymsimuleringar genom flödesprocessens olika funktioner. Du får svar på frågan om vilken volymökning som företagets affärsmodell klarar av med befintliga resurser. Du kommer också att se företagets lönsamhetspotential.

Lär dig konsten att förstå och möta dina kunders behov för att bygga starka och hållbara kundrelationer. Vi fördjupar oss i planeringsfasen, mötesbokningen samt kundmötet och du får konkreta verktyg som säkerställer ett framgångsrikt genomförande.

Du repeterar och bygger vidare på grunderna för ramverket och värdeerbjudandet från dag 7. Med ett särskilt fokus på kundens köpresa kommer du att utforska möjligheter att ”skala upp” företagets marknadsföring. Det innebär att öka effektiviteten och omfattningen av företagets marknadsföringsaktiviteter på ett sätt som stödjer tillväxt utan att proportionellt öka kostnaderna.

Företagets tillväxtpotential avgörs av affärsmodellens förmåga att hantera ökad volym i flödesprocessen. Företagets tillväxtmål uttrycks i volymmått för att bedöma affärsmodellens skalbarhet. Under dagen arbetar du med affärsmodellens skalbarhet för accelererad tillväxt. Affärsmodellens skalbarhet för accelererad tillväxt prövas med volymsimuleringar utifrån en tidshorisont på tre till fem år genom flödesprocessens olika funktioner. Du får svar på vilka resursförstärkningar i affärsmodellen som behövs för att klara av ökade volymer. Du kommer också att se företagets lönsamhetspotential efter tillväxtinvesteringar.

Under dagen arbetar du med ett utkast till ditt företags strategiformuleringar. Företagets val av strategi bygger på hur företaget ska nå uppsatta tillväxtmål på tre till fem års sikt. I strategiformuleringen behöver du ta beslut om tillväxten i företaget ska vara optimerad- eller accelererad. Du arbetar med de anpassningar i företagets affärsmodell som krävs för att nå företagets tillväxtmål. Du utvecklar ett utkast till företagets strategiformulering. Det fortsatta arbetet med strategiformuleringen sker i företagets ledningsgrupp eller styrelse. Dagen avslutas med certifiering.

Executive People

Du använder en gammal webbläsare

Gamla webbläsare har bara delvis stöd för ny teknik och ger inte webbplatsen en ärlig chans att leva upp till sin fulla potential. Du kan enkelt ladda ner en annan webbläsare som fungerar bättre. Här är ett axplock moderna webbläsare som fungerar bra!

Uppdatera min webbläsare

Jag vill fortsätta ändå