Goodwill

Goodwill är en immateriell tillgång

Goodwill tillhör ett företags immateriella tillgångar med obestämbar nyttjandeperiod och består av bland annat rykte, varumärken och kundkrets. Det kan förenklat förklaras som att det är det värde som överstiger ett företags bokförda värde.

Om ett företag har ett gott rykte värderas det högre än det faktiska kapital som företaget innehar. Vid en försäljning utgör företagets goodwill därför själva skillnaden mellan företagets nettovärde, alltså företagets tillgångar minus dess kostnader, och vad köparen betalar.

Goodwill i bokföringen

Eftersom goodwill är en immateriell tillgång tillämpas samma principer som för andra tillgångar av samma slag.

Sedan 2005 kan inte goodwill avskrivas som tidigare. Samtliga noterade företag inom EU måste tillämpa International Financial Reporting Standards (IFRS) vilket innebär att tillgångarna ska värderas till dess verkliga värde. Ett företags goodwill måste därmed genomgå ett nedskrivningstest för att kontrollera om värdet består. Om det inte lever upp till det tidigare värdet ska det skrivas ned, vilket gör att värdet på själva företaget minskar och ska redovisas i resultaträkningen.

Badwill är motsatsen till goodwill

I de fall då ett företag värderas lägre på grund av dess dåliga anseende, rykte, kundkrets eller liknande kallas detta för badwill. Detta uppstår i första hand då ett företags investerare eller aktieägare blir medvetna om att företaget i fråga inte har agerat enligt god redovisningssed. Badwill kan leda till minskade intäkter, minskad kundkrets och framförallt ett minskat förtroende för företaget och därmed ett sämre rykte.